Kenniskring

Kenniskring 23: Sociale uitsluiting tijdens de feestdagen

Kenniskring 23: Sociale uitsluiting tijdens de feestdagen

Tijdens de laatste kenniskring van 2023 keken we vooruit naar de feestdagen. Hoe maken we van december voor ieder kind een warme en feestelijke maand? Andre Zoer en Erik Pezij van Stichting Ieder kind een sint en Ellen Donkers van het Nederlands Jeugdinstituut nemen ons mee in manieren om alle kinderen mee te laten doen. Andre Zoer vertelt over het werk van Stichting Ieder kind een sint.

Andre en Erik zetten zich al jaren in om zoveel mogelijk Twentse kinderen een fijne Sinterklaastijd te bezorgen. Elk jaar verzorgen zij zo’n 1500 cadeautasjes voor kinderen die om financiële redenen thuis geen sinterklaas kunnen vieren. Om dat voor elkaar te krijgen werken ze veel samen met verschillende lokale partijen, zowel om kinderen te bereiken met een cadeautas, maar ook om te zorgen dat deze tassen gevuld kunnen worden. ‘We worden zo vanuit allerlei hoeken geholpen om elk kind toch een sinterklaasfeest te geven’, vertelt Andre.

Kansen voor alle kinderen 
Ellen Donkers werkt bij het Nederlands Jeugdinstituut als projectleider van het project Kansen voor alle kinderen. Een van de thema’s waar zij zich mee bezig houdt is opgroeien in armoede. Hoe kan je omgaan met armoede in de klas en de interactie tussen kinderen, in het bijzonder in de decembermaand? ‘Want waar deze maand voor de een in het teken staat van gezelligheid en feest, kan het ook juist de verschillen tussen kinderen benadrukken, bijvoorbeeld in de cadeaus die ze krijgen, de activiteiten die ze hebben gedaan in de kerstvakantie’, vertelt Ellen. In de kenniskring geeft ze tips over hoe je op school kan zorgen dat alle kinderen mee kunnen doen: 

  • Wees je ervan bewust dat alles geld kost, niet alleen cadeaus of een uitgebreid kerstdiner. Zo kan het niet haalbaar zijn om iets mee te nemen naar het kerstdiner op school waardoor kinderen thuisblijven. Stel eens voor dat er ook een aantal kinderen nodig zijn om te helpen met het versieren van de klas of het klaarzetten van het eten: zo dragen kinderen toch bij, maar hoeft dat geen geld te kosten.
  • Niet alle kinderen hebben feestelijke kleding om rondom kerst of na de vakantie naar school aan te trekken. Zorg bijvoorbeeld voor een aantal feestelijke kledingstukken of accessoires op school waar kinderen iets van kunnen lenen zodat ook zij er op hun mooist bij kunnen zitten.
  • Komen kinderen na de vakantie weer terug op school? Zorg dat je vragen stelt die iedereen kan beantwoorden. Dus in plaats van vragen waar kinderen heen zijn geweest of wat ze hebben gekregen, kan je vragen “Wat was het leukste wat je hebt gedaan in de vakantie?”. Dat zal nog steeds uiteenlopende antwoorden opleveren, waarna  je als professional het gesprek in goede banen moet leiden. Het belangrijkste is dat het wel een vraag is waar ieder kind antwoord kan geven en over mee kan praten. 

Geen beloningssysteem rondom sinterklaasfeest
De kenniskring werd afgesloten door Lilith Smidts-Lefever (ervaringsdeskundige bij de Alliantie Kinderarmoede). Zij draagt haar blog voor en pleit ervoor te stoppen met het koppelen van een beloningssysteem rondom het sinterklaasfeest: ‘Laten we Sinterklaas weer terugbrengen naar waar het om hoort te gaan: plezier maken, genieten van het kind-zijn en het in het zonnetje zetten van de jongsten in onze samenleving. Laten we Sinterklaas omvormen tot een feest waarin elk kind zich gewaardeerd voelt, ongeacht de grootte van z'n cadeautjes.’

HomeKennisbankKenniskring 23: Sociale uitsluiting tijdens de...