Column ervaringsdeskundige Joel Darius (NDC mediagroep)
De maatschappij is sterk in beweging. Dit is zichtbaar op sociaal en economisch gebied en zelfs in het domein van natuur en milieu. Het afgelopen halfjaar is die beweging versterkt door de coronacrisis en de bijbehorende onzekerheden
Burgers en bedrijven willen duidelijkheid en sturing. Voor de oplossing van maatschappelijke problemen kijken ze steeds meer naar organisaties en de overheid. Vooral als het gaat om thema’s als armoede, pesten, laaggeletterdheid en duurzaamheid, zie ik een belangrijke rol weggelegd voor mediabedrijven. Bij het bedrijf waar ik werk, NDC mediagroep, doen we ons best om verschillende groepen mensen te verbinden. We brengen hen met elkaar in gesprek, geven richting en brengen hen in beweging.
Kinderarmoede in Nederland
Een goed voorbeeld hiervan is onze inzet voor de Alliantie Kinderarmoede. Toen wij ontdekten dat 1 op de 5 kinderen in Nederland in armoede leeft (!), raakte dat mij persoonlijk. Kinderen krijgen soms geen eten mee naar school, kunnen niet op voetbal en krijgen geen nieuwe schoenen. Dit leidt in veel gevallen tot sociale uitsluiting. Ook heeft armoede grote gevolgen voor hun ontwikkeling. De armoede gaat mede daardoor vaak niet over, zelfs als ze eenmaal volwassen zijn.
Om aan dit probleem iets te kunnen doen, hebben wij ons aangesloten bij de Alliantie Kinderarmoede. Samen met Alles is Gezondheid en DPG Media hebben we een communicatieblauwdruk ontwikkeld. We verbinden en informeren organisaties, overheden en burgers tot in de kleinste dorpen (waar het probleem écht groot is). Ook betrekken we hen actief door initiatieven te bundelen, publieksdebatten te organiseren en duidelijk te maken waar je kunt aankloppen met je probleem.
Tijdens dit project hebben NDC mediagroep en DPG Media hun krachten gebundeld. Door de gezamenlijke identificatie met het thema kinderarmoede gingen beide bedrijven ervoor. Samenwerken is echt een goede stap gebleken. Een aanrader voor andere mediabedrijven! Samen kun je zoveel meer.
Maatschappelijke verantwoordelijkheid nemen
NDC mediagroep heeft van maatschappelijk verantwoord ondernemen inmiddels een kernactiviteit gemaakt. Hoe kunnen wij als mediabedrijf bijdragen aan het oplossen van maatschappelijke issues? Als mediamensen scheppen we orde in de chaos. We selecteren de verhalen die ertoe doen. Door mensen het woord te geven, raakt hun verhaal en kun je als lezer bijna niet anders dan in actie komen. Door alle partijen aandacht te geven, stimuleren we betrokkenheid. Wij hebben de prachtige mogelijkheid de verbindende schakel te zijn tussen groepen die elkaar anders niet zouden vinden.
Verbinden, informeren, oplossingsrichtingen bieden
NDC mediagroep gaat voor maatschappelijke impact. We willen verbinden, informeren en oplossingsrichtingen bieden. Ik ben daar blij mee en kan het van harte aanbevelen. Sta jij ook open voor kansen om de maatschappij duurzamer te maken? Spoiler alert: dat voelt opvallend genoeg veel beter dan een indrukwekkende ROI. En als je je vak verstaat, zit het met die ROI alsnog wel goed. De mooiste impact die je als mediabedrijf kunt hebben, is maatschappelijke impact. Het is onze taak, nee, ons voorrecht om de wereld een stukje beter te maken.