Kenniskring 3: Sociale en financiële educatie
Aflatoun over sociale en financiële educatie
24 november 2020
Aflatoun International ontwikkelt sociaal en financiëel onderwijs voor kinderen en jongeren van 3 tot 24 jaar oud met als doel het vergroten van zelfredzaamheid en kansen in de maatschappij. Aflatoun bereikt wereldwijd 10,5 miljoen kinderen en jongeren met hun programma’s, o.a. via Unicef en Plan International. CEO Roeland Monasch en Wendy Nagel, directeur Aflatoun Nederland, vertellen over de missie, visie en werkwijze.
Vanaf jonge leeftijd krijgen kinderen in hun dagelijks leven te maken met geld. Vanaf 18 jaar oud zijn kinderen verantwoordelijk voor hun eigen gelzaken. Door op jonge leeftijd spelenderwijs, al doende, het verschil tussen verdienen, sparen en uitgeven te leren, ontwikkelen kinderen financiële vaardigheden. Uit onderzoek blijkt dat wanneer kinderen op jonge leeftijd leren omgaan met geld, zij op latere leeftijd beter in staat zijn hun persoonlijke financiën te beheren. Het risico om in armoede te geraken neemt af. Daarbij geldt nadrukkelijk dat uit onderzoek blijkt dat alleen ervaringsleren effect sorteert. Leren omgaan met geld doe je door (samen) te oefenen in de praktijk. Bijvoorbeeld door het opzetten van een (virtuele) onderneming. Dat vraagt om een goed plan, een begroting, een investering èn slim omgaan met het geld.
- Metastudie naar korte en lange termijn effecten van financiële educatie
- Onderzoek naar toegevoegde waarde van financiële educatie op issue-based interventies voor kwetsbare doelgroepen
Op de vraag wat kan ik morgen (anders) doen voor kinderen in armoede nodigt Aflatoun ons uit om vaker het gesprek te voeren over geld. Neem schaamte en taboe weg door vaker en makkelijker over geld te praten. De vraag ‘waar spaar jij voor?’ kan daarbij een mooie opening zijn. Een mooie vervolgvraag: is dat een noodzaak (need) of een wens (want)?
Verder lezen?
Onze partner Wijzer in Geldzaken bracht samen met Didactief (online) een Special uit over financiële geletterdheid.