Interview partner Quiet Tilburg: 'Vertellen, verzachten en versterken'

Interview partner Quiet Tilburg: 'Vertellen, verzachten en versterken'

Quiet Tilburg is al een tijd partner van de Alliantie Kinderarmoede. Wij spraken Chantal van Rijswijk (teamleider) en Bas van Duren (communicatiemedewerker) over hun lokale aanpak van armoede in de gemeente Tilburg.

Quiet Tilburg is begonnen als tegenhanger van de Quote 500. In plaats van het romantiseren van mensen met heel veel geld, kwamen de initiatiefnemers met het tijdschrift ‘Quiet 500’ waarin aandacht wordt besteed aan stille armoede. Een onderwerp waar een taboe op heerst en de Quiet wil het bespreekbaar maken. Vanuit dat tijdschrift ontstond het idee om mensen die in armoede leven te laten aansluiten bij een ‘Quiet Community’. Inmiddels zijn er over heel Nederland elf Quiet Communities, Bas en Chantal zijn werkzaam bij de Tilburgse.

Hoe helpen jullie de leden van de Quiet Community?
‘Bij een community helpen we mensen op drie verschillende gebieden: vertellen, verzachten en versterken. Vertellen doen we door de verhalen van mensen in armoede naar buiten te brengen en met behulp van sponsoren verzachten we hun situatie. Verder versterken we deze mensen door hen te koppelen aan instanties of door hen bijvoorbeeld in te schrijven voor een cursus waarmee ze hun vaardigheden kunnen verbeteren.’

Vertellen, verzachten en versterken: hoe werkt dat in de praktijk? 
‘Zodra mensen binnenkomen, krijgen ze een gesprek met het inschrijfteam. Tijdens zo’n gesprek wordt hun persoonlijke situatie in kaart gebracht. Vervolgens worden zij member en ontvangen zij een app. In die app geven de leden aan waar hun behoeften liggen. Wij werken samen met 400 lokale ondernemers die zich willen inzetten tegen kinderarmoede. Bijvoorbeeld ondernemers met een horecazaak die een keer in de maand een tafeltje in hun restaurant ter beschikking stellen. Op die manier zorgen we er samen voor dat mensen kunnen meedoen aan de maatschappij. Verder stellen we ook producten ter beschikking. Dat valt onder verzachten, maar we zetten ook steeds meer in op versterken. Zo hebben we een matchmaker aangesteld die goed weet welke sociale instanties de gemeente heeft en gaat deze koppelen aan de behoeften van de members.’

Jullie hebben een wekelijkse ‘inloop’, wat houdt dat in?
‘Iedere dinsdagochtend kunnen members bij ons kantoor binnenlopen. Wij zijn een community, dus we bieden members graag een ontmoetingsplek. Hier kunnen mensen zichzelf zijn en met elkaar in gesprek gaan of juist afleiding vinden. Ook Stichting Leergeld komt hier een keer per maand langs om vragen te beantwoorden van members.’

Werken jullie ook met vrijwilligers?
‘Wij werken met vrijwilligers, waaronder een aantal members. Zij zetten zich volledig belangeloos in voor de community. Onder andere het inschrijfteam en het belteam bestaan uit vrijwilligers. Het belteam zorgt ervoor dat mensen worden herinnerd aan hun afspraken. Armoede neemt veel stress met zich mee, dus dan is het fijn als er mensen zijn die even bellen en laten weten dat een member bijvoorbeeld morgen een nieuw matras kan komen ophalen. En ze bellen om te vragen hoe het met hen gaat.’

Hebben jullie vaak met kinderen en gezinnen te maken?
‘We zien inderdaad veel gezinnen in armoede. Daar hebben we een gericht aanbod voor binnen ons platform. De aanbiedingen die wij ontvangen, kunnen we specifiek filteren voor gezinnen en kinderen. We hebben onlangs een samenwerking gesloten met Weekje Weg, zodat gezinnen gratis een weekje op vakantie kunnen in de Veluwe. Veel van onze members hebben namelijk geen geld om op vakantie te gaan. Dat kan erg confronterend zijn. Maar we hebben ook samenwerkingen met organisaties die bijvoorbeeld kinderfeestjes of educatieve workshops organiseren. Verder is onze inloop op dit moment vooral gericht op volwassenen, maar we willen dit gaan verbreden zodat ook meer ouders met jonge kinderen langskomen.’


 

HomeNieuwsInterview partner Quiet Tilburg: 'Vertellen, ve...