"Wij geven kinderen en jongeren sociale en financiële vaardigheden mee, beide cruciaal om een gezond, productief en gelukkig leven te leiden."

"Wij geven kinderen en jongeren sociale en financiële vaardigheden mee, beide cruciaal om een gezond, productief en gelukkig leven te leiden."

“Wij geven kinderen en jongeren sociale en financiële vaardigheden mee, beide cruciaal om een ​​gezond, productief en gelukkig leven te leiden.”

 

Dat zegt Wendy Nagel, sinds twee jaar director Aflatoun Nederland, over de aansluiting en wat de organisatie mee wil geven aan kwetsbare kinderen in Nederland, en de rest van de wereld. Eind oktober verwelkomde de Alliantie Kinderarmoede Aflatoun als nieuwe partner.

 

Wat is de missie van Aflatoun?

“Met Aflatoun willen we kinderen en jongeren met een kwetsbare achtergrond sociale en financiële vaardigheden meegeven, beide zijn cruciaal om een ​​gezond, productief en gelukkig leven te leiden. Deze missie is ontstaan in de jaren ’90. Founder Jeroo Billimoria heeft eerst Child Helpline International opgezet, een wereldwijd succes, om vervolgens hoogwaardige educatie aan te bieden via een andere organisatie. Dat werd dus Aflatoun, gestart in Mumbai in 1991. We helpen kinderen en jongeren goede keuzes te maken voor zichzelf en hun gemeenschap. Aflatoun is niet alleen education provider, maar ook geen typische NGO. Aflaoun is een social franchise. D.m.v. het trainen van lokale organisaties, zo trainen wij bijvoorbeeld Day for Change, met een bewezen methodologie die werkt. Het kind staat centraal in het programma met de leraar als facilitator.”

 

De aanpak van Aflatoun is succesvol op internationaal niveau, hoe ziet de aanpak eruit en wat is de aanpak in Nederland?

“Organisaties worden lokaal getraind. Oefeningen worden per land gecontextualiseerd, soms zelfs per regio. Sociale en financiële educatie gaan bij Aflatoun hand in hand, alleen dan worden de beste resultaten geboekt. Elk ‘core’ programma heeft vijf componenten; van persoonlijke ontwikkeling tot budgettering, dit kan per land en regio verschillend zijn. De educatie wordt voor de leraar geschreven, zodat de leraar weet hoe de lessen gefaciliteerd moeten worden. Alles is met andersoortig materiaal, en dat is juist waarom de methode werkt en het blijft hangen bij kinderen. De financiële vaardigheden krijgen en de eigen rol in de samenleving leren kennen staan centraal. Koningin Maxima gaf in 2006 het startsein voor het programma in Nederland.  Hier in Nederland doet Aflatoun ook zelf de implementatie, omdat we zelf de leraren aan kunnen sturen vanuit ons kantoor. We hopen in Nederland ook te kunnen groeien met het uitvoeren van onze core curricula. De vijf componenten van het Aflatoun programma in Nederland zijn: 1. Zelfontdekking 2. Rechten en plichten 3. Sparen en uitgeven 4. Plannen en budgetteren en 5. Ondernemerschap. We zijn onlangs gestart met een project in de Gemeente Amsterdam, we bieden 6 gastlessen aan op diverse scholen.”

 

Jullie organiseerden zelf op 24 november een Kenniskring sessie voor alle partners van de Alliantie Kinderarmoede, hoe hebben jullie de partners enthousiast gemaakt?

“We zijn dankbaar dat we een Kennissessie mochten verzorgen, we zien de aansluiting bij de Alliantie als reden om de partners echt te leren kennen. Financiële educatie is enorm belangrijk, de directeur Roeland Monasch ging daar op in. Hij vertelde hoe Aflatoun de financiële educatie uitvoert. Er is al veel informatiedeling over schuldhulptrajecten, maar kinderen leren bij Aflatoun om niet in de schulden te komen.. We hopen dat de partnerorganisaties inspiratie hebben gekregen en zien dat als we het financiële stukje toevoegen aan hun programma’s we de kinderen nog net meer meegeven. We bespraken ook de mogelijkheden, financiële educatie d.m.v. gastlessen of het trainen van de organisatie en het core curriculum aan te bieden aan de kinderen. Met 6 gastlessen gaat de gemeente Amsterdam op scholen leerlingen onderwijzen om uit de schuldhulptrajecten te blijven.

Sportverenigingen, gemeenten, andere buitenschoolse trajecten als buurthuizen, weekendschool, jongeren die in een proces zitten vanuit gevangeniswezen, al dit soort programma’s kunnen wij trainen in sociaal en financieel onderwijs. Kerken die kinderen leren budgetteren, balans lezen, dat wat op school niet wordt geleerd en niet binnen wiskunde en economie valt, dat zijn de partners die aan de slag kunnen met Aflatoun. Onze partner Day for Change vertelde meer over de training in Nederland en hoe deze wordt uitgevoerd. Centrale vraag tijdens de sessie was: Waar spaar jij voor? Een beetje een taboe, maar dat was goed om te bespreken. Hoe ga je dat doen?

 

Waarom is Aflatoun aangesloten bij de Alliantie Kinderarmoede?
“Samenwerken is een essentieel onderdeel van het dna van Aflatoun. Op het moment dat je samenwerkt kun je de meeste kwetsbare kinderen bereiken. We werken met financiële instellingen, NGO’s,  gemeentes en scholen die implementeren, dat is onze manier om op te schalen. Door partners in de alliantie te leren kennen die met onze doelgroep samenwerken kunnen we zo snel mogelijk kwetsbare kinderen bereiken. We praten graag verder met organisaties die aan de slag willen gaan met financiële educatie in hun projecten.”

 

Succesfactor Aflatoun
De groei van het aantal partners geeft de interesse in financiële educatie aan. We willen dit verder ontwikkelen zijn en verder innoveren. We hebben meer dan 300 partners in 100 landen in 15 jaar tijd opgebouwd, daar zijn we trots op. Met meer mensen en organiaties bereiken we meer kinderen. We willen graag nog meer kinderen bereiken, meer leraren trainen, meer mastertrainers opleiden en kinderen in moeilijk bereikbare gebieden bereiken. Uiteindelijk willen we ieder kind bereiken. Met kwaliteit kinderen weerbaar maken: op sociaal, mentaal en financieel niveau.

Verder praten over de mogelijkheden binnen jouw organisatie? Graag. Neem contact op met Wendy Nagel via Wendy@aflatoun.org.

HomeNieuws"Wij geven kinderen en jongeren sociale en fina...