Omgaan met armoede in de klas: 'Hoe gaat het nu met jou?'

Omgaan met armoede in de klas: 'Hoe gaat het nu met jou?'

Voor het decembernummer van het vakblad HJK (het jonge kind) schreef NCJ-adviseur Petra Kletter het artikel ‘Hoe gaat het nu met jou?’ over omgaan met armoede in de klas. 'Elk jaar na de zomervakantie werd er in de klas gevraagd waar iedereen was geweest? Die momenten op school waren de enige momenten in mijn jeugd dat ik me ‘anders’ voelde dan de anderen. De leerkracht kan tijdens die momenten het verschil maken voor een kind', vertelt Petra.

'Hoe had ik het gevonden als mijn leerkracht van de basisschool naar aanleiding van mijn thuissituatie mij de vraag had gesteld hoe het met mij ging? Ik denk dat ik een beetje zenuwachtig zou zijn geworden van de vraag, heel hard had gegiecheld en gezegd had dat het heel goed met mij ging. Dat was ook zo. Maar terugkijkend, had ik het wel gewaardeerd als iemand de moeite had genomen om even speciaal aan mij te vragen: ‘Petra, hoe gaat het nu met jou?’ Elk kind heeft iemand nodig die hem of haar ziet, hoort en begrijpt. Hopelijk ben jij die leerkracht die door het stellen van de eenvoudige vraag ‘Hoe gaat het nu met jou?’ het verschil maakt in het leven van dat kind.'

In het artikel doet Petra aanbevelingen voor leerkrachten. Benieuwd? Lees het artikel van vakblad HJK.

Handreikingen omgaan met armoede

Er is een drietal handreikingen ontwikkeld over omgaan met armoede. Dit drieluik biedt professionals in het brede jeugddomein handvatten om een passende rol op zich te nemen in het omgaan met kinderarmoede en om daarin goed met elkaar samen te werken.

  1. Handreiking omgaan met armoede in de Jeugdgezondheid
  2. Handreiking omgaan met armoede op scholen
  3. Handreiking omgaan met kinderarmoede in het sociaal domein

Over het tijdschrift HJK

HJK is hét vakblad voor ontwikkeling, opvoeding en onderwijs aan jonge kinderen. HJK is bestemd voor leerkrachten van groep 1 t/m 4 in het basisonderwijs en het speciaal onderwijs, voor pabostudenten en -docenten, managers van kinderdagverblijven en peuterspeelzalen, directeuren, intern begeleiders, bibliotheken, mediatheken en onderwijsinspecties.

Lees meer over het vakblad HJK 

* Let op: Voor digitale publicatie van het artikel gelden de volgende voorwaarden:toestemming van alle auteurs, correcte bronvermelding (bron: Vakblad HJK), geen commerciële doeleinden en voorzien van promotiepagina/advertentie.

HomeNieuwsOmgaan met armoede in de klas: 'Hoe gaat het nu...